Dictatorship and Art: The Indigenous as Artistic Modernity and Essence of the Chilean in the Government of Carlos Ibáñez del Campo (1927-1931)
XML (Español (España))
PDF (Español (España))

Keywords

Art and dictatorship in Chile
Carlos Ibáñez del Campo
indigenism
modernity
Carlos Isamitt

How to Cite

Herrera Styles, Patricia, Pedro Emilio Zamorano Pérez, and Rodrigo Vera Manríquez. 2022. “Dictatorship and Art: The Indigenous As Artistic Modernity and Essence of the Chilean in the Government of Carlos Ibáñez Del Campo (1927-1931)”. Anales Del Instituto De Investigaciones Estéticas 44 (121):339-70. https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2022.121.2795.

Abstract

The first government of Carlos Ibáñez del Campo in Chile, between 1927 and 1931, was a dictatorship that, in line with what was happening at the time in Latin America, set out to re-found different aspects of the economic and cultural life of the country under the idea of a “new Chile”. In this regard, the arts—and within them painting, music, applied arts and architecture—constitute a symbolic space where the State wanted to fix its ideological imprint, performing a tutelary prerogative. This new sensibility, which gave pride of place to indigenous (particularly Mapuche) and Americanist values, was understood by government both as a discourse of national identity and as a particular central aim of this work is to demonstrate how a system relating political,
aesthetic and nationalistic principles, was articulated. It analyzes the circumstances and the actors involved to show how the correlation was established, stressing the role of the School of Fine Arts, the role of Carlos Isamitt in that entity, and the Chilean presence in the Universal Exhibition of Seville, in 1929, among other factors.


https://doi.org/10.22201/iie.18703062e.2022.121.2795
XML (Español (España))
PDF (Español (España))

References

Fuentes bibliográficas

Barrenechea, Julio. Cien poemas, una voz. Santiago de Chile: Ril, Editores, 2010.

Castillo, Eduardo, ed. Artesanos, artistas, artífices, la Escuela de Artes Aplicadas de la Universidad de Chile, 1928-1968. Santiago de Chile: Ocho Libros Editores, 2010.

Chávez, Freddy. 30 cantos araucanos de Carlos Isamitt Alarcón. Santiago de Chile: Feyser Impresores, 2019.

Carvacho, Víctor. El pintor Carlos Isamitt. Santiago de Chile: Instituto Cultural de Providencia, 1984.

Dummer, Silvia. Sin tropicalismos ni exageraciones. Santiago de Chile: Ril Editores, 2012.

Gutiérrez, Abel. Dibujos indígenas de Chile. Santiago de Chile: Imprenta Universitaria, 1929.

Gutiérrez Viñuales, Rodrigo. “El indigenismo y la integración de las artes en la Argentina (1910-1930)”. XIV Congreso Nacional del CEHA (Comité Español de Historia del Arte), Málaga, del 18 al 21 de septiembre de 2002.

Gutiérrez Viñuales, Rodrigo. “Ricardo Rojas en contexto. Miradas sobre el mundo indígena”. En El pensamiento americanista en tiempos de la Reforma Universitaria, coordinado por Ramón Gutiérrez (Buenos Aires: Cedodal, 2018).

Gutiérrez Viñuales, Rodrigo. “El ‘viaje americano’ o el redescubrimiento de la propia identidad a través del arte”. En El pensamiento americanista en tiempos de la Reforma Universitaria, coordinado por Ramón Gutiérrez (Buenos Aires: Cedodal, 2018).

Gutierrez Viñuales, Rodrigo. “Pensamiento americanista e imaginario artístico”. En El pensamiento americanista en tiempos de la Reforma Universitaria, coordinado por Ramón Gutiérrez (Buenos Aires: Cedodal, 2018).

Majluf, Natalia, y Beverly Adams. Redes de vanguardia: Amauta y América Latina, 1926-1930. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 2019.

Majluf, Natalia, y Eduardo Wuffarden.Elena Izcue: el arte precolombino en la vida moderna. Lima: Museo de Arte Moderno, 1999.

Maulen, David. “Tradiciones, traducciones y transferencias: intercambios directos y reinterpretaciones de la

Schwartz, Jorge. Las vanguardias latinoamericanas. Textos programáticos y críticos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2002.

Verani, Hugo. Las vanguardias literarias en Hispanoamérica. Manifiestos, proclamas y otros escritos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 1990.

Fuentes documentales y hemerográficas

Agrella, Neftalí. Nguillatún. Periódico de Literatura y Arte Moderno, año 1, núm. 1 (6 de diciembre de 1924).

Anónimo. Proyecto de Reglamento y Plan de Estudios de la Escuela de Bellas Artes. Santiago

de Chile: Archivo Nacional, 1928.

Anónimo. “Documentos de arte decorativo aborigen.” Arquitectura y Arte Decorativo, núm. 3 (1929).

Anónimo. “Carlos Isamitt, el hombre, el artista y el investigador.” Revista Musical Chilena, año XX, núm. 97 (1966).

Arquitectura y Arte decorativo, núm. 1 (1929).

Arquitectura y Arte Decorativo, núm. 4 (1929).

Arquitectura y Arte decorativo, núm. 6 (1929).

Barros, Raquel, y Manuel Dannemann. “Carlos Isamitt: folklore e indigenismo.” Revista Musical Chilena, núm. 56 (2002).

Bernedo, Patricio. “Prosperidad económica bajo el gobierno de Carlos Ibáñez del Campo (1927-1929).” Historia, núm. 24 (1989).

Emar, Jean. “Con el pintor Carlos Isamitt”, La Nación, núm. 2776, Sección “Notas de Arte”, año VIII, Santiago de Chile, 20 de agosto de 1924.

Feuerheisen, Carlos. “Hacia una arquitectura y una decoración autóctonas”. Arquitectura y Arte Decorativo, núms. 6 y 7 (1929).

Harding, Luis. “Pabellón de Chile en Sevilla”. Arquitectura y Arte Decorativo, núm. 1 (1929).

I.C. de R. “La tendencia nacional en el arte decorativo”. Arquitectura y Arte Decorativo, núm. 4 (1929).

Izcue, Elena. El arte peruano en la escuela. París: Excélsior, 1926.

Lizama, Patricio. “El cierre de la Escuela de Bellas Artes en 1929: propuestas, querellas y paradojas de la vanguardia chilena”. Aisthesis. Revista Chilena de Investigaciones Estéticas, núm. 34 (2001).

HfG Bauhaus en Chile”. Revista de Arquitectura, 19, núm. 28 (2013).

Mistral, Gabriela. “La escuela nueva en nuestra América, carta de Gabriela Mistral a Julio R. Barcos”. Amauta, núm. 10 (1927).

Nguillatún, Periódico de Literatura y Arte Moderno, núm. 1 (1924).

Nitschak, Horst. “Antropofagia cultural y tecnología”. Universum. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 31, núm. 2 (2016).

Porras Varas, Gustavo, Lilia Maturana Meza, y Carolina Ossa Izquierdo, “Arturo Gordon: investigación estético-histórica de la serie de tres pinturas murales del Pabellón de Chile en la Exposición de Sevilla de 1929”. Revista Conserva, núm. 13 (2009).

Tapia, Carolina. “Carlos Isamitt: hacia la conformación de un arte nacional”. Mapocho. Revista de Humanidades, núm. 85 (2019).

Vargas, Cristina. “Una visión del Perú a través del arte decorativo: El arte peruano en la escuela de Elena Izcue”. El Mercurio Peruano, núm. 524 (2011).

Fuentes electrónicas

Mellado, Justo Pastor. “La política antioligárquica del ministro Ramírez y sus efectos en la organización de la enseñanza de las artes”, http://www.justopastormellado.cl/niued/?p=603

Downloads

Download data is not yet available.